Griepvaccinatie

Geachte patiënten,

Met de praktijk willen we net als vorig jaar onze griepvaccinaties optimaliseren. Met een veilig en gemakkelijk toe te dienen vaccin is het mogelijk om griep efficiënt te voorkomen.

Dit jaar is er een vernieuwde regeling en vaccineren we eerst de risicopatiënten: zie lijst onderaan deze pagina. Gezien de huidige situatie krijgen deze risicopatiënten voorrang. Indien u niet tot deze groep behoort en toch een vaccin wenst, kan u een griepvaccin verkrijgen na 15 november bij uw apotheker.

Als u tot de risicogroep voor vaccinatie behoort, betaalt de mutualiteit het vaccin voor een groot deel terug. Voor de toediening zullen u geen kosten aangerekend worden, indien u op de daarvoor voorziene momenten komt. Het voorschrift en verdere informatie omtrent het vaccin kan u bij uw arts verkrijgen. Er zullen geen voorschriften via de post verstuurd worden.

Gezien de uitzonderlijke omstandigheden van dit jaar, zal er worden gewerkt met tijdsreservaties voor de toediening van het vaccin. U kan deze afspraak online reserveren (klik hier) of telefonisch via het secretariaat vastleggen (09/231.28.22).

Let op: de naam van arts waarbij u een online-afspraak reserveert, zal mogelijks niet de arts zijn die het vaccin toedient.

Op zaterdag 14 november 2020 en zondag 22 november 2020 tussen 08.00 en 12.30 uur kan u een moment reserveren. U brengt zelf het vaccin + uw identiteitskaart mee.

Mogelijke bijwerkingen van het griepvaccin zijn: lokale verharding en roodheid, koorts, hoofdpijn of spierpijn. Zeer zelden treedt een allergische reactie op zoals netelroos en bloeddrukdaling. Daarom is het belangrijk dat het vaccin enkel onder toezicht van een arts wordt toegediend en dat u na het toedienen nog even in de wachtzaal wacht.

Wij danken u ten zeerste om uw deelname te overwegen en zijn steeds tot verdere inlichtingen bereid.

Risicopatiënten:

Groep 1:  personen met verhoogd risico op ernstige griep:

- alle zwangere vrouwen, ongeacht de fase van de zwangerschap

- alle patiënten vanaf de leeftijd van 6 maanden die lijden aan een onderliggende chronische aandoening, ook indien gestabiliseerd, van de longen (inclusief ernstige astma ), het hart (uitgezonderd hoge bloeddruk), de lever, de nieren, aan suikerziekte, aan zwaarlijvigheid, aan spierziekten en ziekten van het zenuwstelsel, of aan een verminderde immuniteit.

- alle personen vanaf 50 jaar

- personen die in een instelling verblijven

- kinderen vanaf 6 maanden tot 18 jaar die een langdurige aspirinetherapie ondergaan

Groep 2:  personen werkzaam in de gezondheidssector