Griepvaccinatie

Griepvaccinatie 2021-2022

Geachte patiënten,

Met de praktijk willen we net als vorig jaar onze griepvaccinaties optimaliseren. Met een veilig en gemakkelijk toe te dienen vaccin is het mogelijk om griep efficiënt te voorkomen.

Zoals vorig jaar vaccineren we eerst de risicopatiënten: zie lijst onderaan deze pagina. Gezien de huidige situatie krijgen deze risicopatiënten voorrang. Indien u niet tot deze groep behoort en toch een vaccin wenst, kan dit van zodra alle risicopatiënten gevaccineerd zijn en er nog vaccins bij de apotheek beschikbaar zijn.

Als u tot de risicogroep voor vaccinatie behoort, betaalt de mutualiteit het vaccin voor een groot deel terug. Voor de toediening zullen u geen kosten aangerekend worden, indien u op de daarvoor voorziene momenten komt. Verdere informatie omtrent het vaccin kan u bij uw arts verkrijgen. Er zullen geen voorschriften via de post verstuurd worden. Het vaccin kan u zonder voorschrift bij de apotheek afhalen.

In onze praktijk zal worden gewerkt met tijdsreservaties voor de toediening van het vaccin.

U kan deze afspraak online reserveren of telefonisch via het secretariaat vastleggen (09/231.28.22).

Op donderdag 4, 18 en 25 november, vrijdag 12 en 19 november 2021 en zaterdag 13 november kan u een moment reserveren.

U brengt zelf het vaccin + uw identiteitskaart mee.

Mogelijke bijwerkingen van het griepvaccin zijn: lokale verharding en roodheid, koorts, hoofdpijn of spierpijn. Zeer zelden treedt een allergische reactie op zoals netelroos en bloeddrukdaling. Daarom is het belangrijk dat het vaccin enkel onder toezicht van een arts wordt toegediend en dat u na het toedienen nog even in de wachtzaal wacht.

Wij danken u ten zeerste om uw deelname te overwegen en zijn steeds tot verdere inlichtingen bereid.

Risicopatiënten:

Groep 1:  personen met verhoogd risico op ernstige griep:

- iedereen vanaf 65 jaar

- alle zwangere vrouwen, ongeacht de fase van de zwangerschap

- personen die in een instelling verblijven

- kinderen vanaf 6 maanden tot 18 jaar die een langdurige aspirinetherapie ondergaan

- alle patiënten vanaf de leeftijd van 6 maanden die lijden aan een onderliggende chronische aandoening, ook indien gestabiliseerd, van de longen (inclusief ernstige astma ), het hart (uitgezonderd hoge bloeddruk), de lever, de nieren, aan suikerziekte, aan zwaarlijvigheid (BMI > 35), aan spierziekten en ziekten van het zenuwstelsel, of aan een verminderde immuniteit.

Groep 2:  personen werkzaam in de gezondheidssector

Groep 3:  personen die onder hetzelfde dak wonen als:

- de risicopersonen uit groep 1

- kinderen jonger dan 6 maanden

Alle personen tussen 50 en 65 jaar, zelfs indien ze niet aan een risicoaandoening lijden, kunnen worden gevaccineerd wanneer alle risicopatiënten gevaccineerd zijn en afhankelijk van de beschikbaarheid van vaccins.

Zijn er dan nog vaccins over dan kan de rest van de bevolking – die dat wenst – worden gevaccineerd.